woensdag 17 oktober 2007

Gastcollege (6)

Deze week kregen we een gastcollege van Henk van Weijts, die werkte bij De Waag in Amsterdam.

Van Weijts hield een leuk verhaal over waar De Waag zich allemaal mee bezig hield op het gebied van Nieuwe Media. Jammer was alleen dit ik dit verhaal in vrijwel dezelfde vorm een jaar eerder ook al had gehoord tijdens de introductieperiode van mijn studie. Er kwamen echter wel enkele nieuwe dingen naar voren, en Van Weijts vertelt gelukkig boeiend en vermakelijk.

Kritiekpunt was dat ook dit verhaal net als vorige week ondanks de heldere onderwerpen weer weinig uitnodigde tot een debat. Op enkele - naar mijn mening 'bij gebrek aan betere' - oppervlakkige discussies over onder meer de Mona Lisa en visuele taal kwam er geen algeheel debat op gang. Hoewel Van Weijts al jaren bij deze cursus gastcolleges geeft had ik ook het idee dat zijn verhaal ook niet echt gericht was op het ontlokken van een debat.

Concluderend wil ik nog even stellen dat het deze keer werkelijk beschamend was hoe erg er gepruts werd met de techniek in de zaal waar we zaten. Het beeld en geluid vielen meermaals weg tot er zelfs een lokale techneut aan te pas moest komen en de groep 15 minuten na aanvang van het college naar de koffieautomaten werd verwezen. Een slechte zaak, helemaal als de cursus de term 'Nieuwe Media' in haar naam draagt.

1 opmerking:

J.B.A. Haliwela zei

Hoi Jorik,

Deze reactie moest eigenlijk vorige week al worden geplaatst, maar dat was ik dus vergeten. Je blog ziet er zowel inhoudlijk als qua opmaak zeer goed uit. Ik vind dat je goed bezig bent en dat je gewoon voor het eindcijfer 8 moet gaan. Ik denk dat als je op deze wijze verder gaat met het bijhouden van je blog zo'n cijfer er zeker in zit.

Groeten,

Jacky