donderdag 20 september 2007

Werkcollege (2)

Tijdens dit werkcollege benutte onze docente in het begin wat stevige scare tactics om ons te wijzen op de strenge randvoorwaarden voor onze blogs. Spelling is vooral belangrijk, en er werd aangeraden niet op automatische spellingscontroleprogramma's te vertrouwen, aangezien deze 'geschreven zijn door idioten!'

We hadden vervolgens de gelegenheid om commentaar en kritiek te hebben op de presentatie van David de Nood van afgelopen dinsdag. Er kwam best veel kritiek naar voren, waarbij als belangrijkste punten werden aangevoerd dat zijn onderzoek eigenlijk gewoon matig uitgevoerd was, hij geen sterk eigen standpunt aannam - hij gaf iedereen gelijk - en dat hij sommige zaken schijnbaar negeerde for the arguments sake.

Na het actualiteitenrondje deden we een oefening waarin je in tweetallen een klein debat moest voeren. Beide deelnemers kregen tweemaal een minuut om zijn mening over een stelling te verkondigen, en om te proberen de ander te overtuigen van diens ongelijk. Onze stelling ging over de vergelijking tussen online moorden en online kinderporno, waarbij ik het debat uiteindelijk 'won' door een onjuiste aanname van mijn gesprekspartner te corrigeren. Plenair bespraken we nog andere tactieken om een debat te winnen, waarbij het aanvallen van begrippen een belangrijke manier bleek. Zo kun je termen als 'succesvol' of 'sociaal acceptabel gedrag' natuurlijk moeilijk definiƫren, wat het voor je tegenstander makkelijk maakt om deze aan te vallen.

Na de pauze moest de eerste debatgroep diens debat presenteren, wat ze deden in de vorm van het Lagerhuis, waarbij de groep in twee helften werd verdeeld, 'voor' en 'tegen'. We konden niet kiezen in welke groep we wilden zitten, waardoor sommige mensen dus een stelling moesten verdedigen waar ze niet achter stonden. In dit geval leverde dat soms interessante standpunten op, en gaf het mensen de kans om een zaak eens van de andere kant te bekijken. De stelling betrof het wel of niet kunnen van kinderporno binnen Second Life, en het leverde een interessant debat op. Uiteindelijk werd ook dit naderhand plenair besproken, en dachten we na over het meest effectieve stemgebruik en dergelijke.

Geen opmerkingen: